MAN na świecie

  • 1758 r. w Oberhausen powstała Huta św. Antoniego, która wkrótce potem rozpoczęła produkcję maszyn
  • 1873 r. koncern przybrał nazwę GHH Gutehoffnungshutte.
  • 1921 r. GHH kupiła większość udziałów w firmie MAN.
  • 1893 r. – wynalazca silnika wysokoprężnego Rudolf Diesel zawarł umowę z fabryką maszyn w Augsburgu. Doszło do połączenia „Towarzystwa Budowy Maszyn w Norymberdze” z „Fabryką Maszyn w Augsburgu”. Powstała spółka Maschinenfabrik Augsburg – Nürnberg (w skrócie MAN), w formie spółki akcyjnej (niemiecki skrót AG).

Koncern MAN jest najstarszą spółką notowaną na niemieckiej giełdzie.

MAN jako pierwszy na świecie (od 1897 r.) produkował silniki Diesla (o mocy od 20 KM wzwyż).

W 1923 roku powstała pierwsza ciężarówka marki MAN napędzana silnikiem Diesla a produkcję seryjną uruchomiono w 1925 roku. Koncern MAN przejął kilka przedsiębiorstw produkujących pojazdy użytkowe:

  • w 1971 roku firmę Büssing oraz firmę „ÖAF-Gräf & Stift AG” (powstałą z firm „Österreichische Automobil Fabriks-AG” (ÖAF) i „Gräf & Stift”),
  • w 1989 roku część austriackiej firmy Steyr-Daimler-Puch zajmującą się produkcją ciężarówek marki Steyr,
  • w 1999 roku Zakłady Starachowickie "STAR" SA ze Starachowic,
  • w 2001 roku specjalizującą się w produkcji autobusów spółkę Gottlob Auwärter GmbH & Co. KG, którą przekształcił w „Neoplan Bus GmbH”. Austriacki oddział koncernu nosi obecnie nazwę „MAN Nutzfahrzeuge Österreich AG”.

1 stycznia 2009 MAN AG przejął od firmy Volkswagen AG spółkę Volkswagen Caminhōes e Ônibus (zwaną też Volkswagen Truck & Bus) z siedzibą w Resende w Brazylii. Jest ona czołowym producentem ciężarówek i podwozi autobusowych w Ameryce Południowej.

Od maja 2009 roku przedsiębiorstwo działało w formie spółki europejskiej MAN SE.

27 czerwca 2011 roku Komisja Europejska zatwierdziła wniosek Volkswagen AG w sprawie przejęcia MAN. Volkswagen posiadał 56% akcji MAN[3]. W 2012 roku Volkswagen AG objął 75,03% głosów wspólników w MAN SE.

Od 6 czerwca 2013 Volkswagen AG powołał do życia koncern TRATON, który składa się z marek MAN, Scania i Volkswagen Caminhōes e Ônibus. TRATON jest jednym z największych producentów pojazdów użytkowych na świecie. Koncern zaczął działać czynnie w 2015 roku, a w 2019 roku wszedł na giełdę.